Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 183782
تاریخ انتشار : 14 خرداد 1395 20:35
تعداد بازدید : 436

اندیشه های سیاسی امام خمینی در زمینه استکبارستیزی

اندیشه های سیاسی امام خمینی در زمینه استکبارستیزی به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای فردوس، در این نشست  قربانی مدیر فرهنگی هنری منطقه 22، موسوی مدیر فرهنگی هنری منطقه 21، پورمند مدیر فرهنگی هنری منطقه 5 و رییس فرهنگسرای فردوس و جمعی از اساتید و بزرگان حضور داشتند که به بحث و تبادل نظر درباره جوانب مختلف اندیشه های سیاسی امام خمینی در زمینه استکبارستیزی پرداختند.

حجت الاسلام دکتر سید مصطفی حسینی نیشابوری محقق و استاد دانشگاه در این نشست درباره کلمه استکبارستیزی و آنچه از این کلمه به ذهن متبادر می شود گفت: «مساله استکبار و ستیز در برابر آن به دلیل شرطی شدن ذهن ما با مفهوم تهاجم همراه است در حالیکه این امر تنها برخاسته از شرایط زمان مطرح شدن این اصطلاح است. در مقابل کلمه استکبار، استضعاف وجود دارد و استکبارستیزی به معنای مقابله با استکبار برای نپذیرفتن استضعاف است.»

به گفته او، در همین راستا امام دو جبهه مستکبران و مستضعفان را به صراحت مطرح کرده بود. اندیشه استکبارستیزی امام خمینی محدود به ایران، شیعه، خاورمیانه، انقلاب اسلامی و بیداری اسلمی نیست و می تواند زمینه ساز یک انقلاب جهانی باشد. اندیشه سیاسی امام خمینی در قالب علمی، عملی و نظری در کل دنیا مطرح و مورد توجه است.

این محقق و استاد دانشگاه یادآور شد: «امام خمینی برای حرکت و انقلاب خود یک تئوری و نظریه داشت و ایشان پیش از آن که رهبر و لیدر باشد یک نظریه پرداز قوی بود که بر اساس یک تفکر عمیق و درک درست از فضای علوم نقلی و عقلی اندیشه های خود را بنا نهاده بود.»

حسینی نیشابوری با اشاره به برخی از ویژگی های استکبارستیزی از منظر امام خمینی (ره) ادامه داد: «از مهمترین ویژگی های اندیشه استکبارستیزی امام این بود که ایشان برای استکبار مصادیق امروزی تعریف کردند. علاوه بر آن، ایشان به زبان انسانی سخن گفته و از مسایل انسانی در فهم و انتقال مساله استکبارستیزی استفاده کردند که بسیار هم تأثیرگذار بود.»

او در پاسخ به این سوال کارشناس نشست که آیا روحیه استکبارستیزی امام خمینی(ره) که می فرمودند «نه شرقی نه غربی...» موجب انزوای ایران یا موجب قدرتمند شدن ایران شد، گفت: «انزوا یعنی از دست دادن دوستان و همفکران. در طول انقلاب و پس از آن، کشور ما نه تنها دوستان و همفکران خود را از دست نداد بلکه محبوب تر هم شد به گونه ای در بسیاری از دانشگاه های معتبر دنیا اندیشه های سیاسی امام خمینی(ره) مورد توجه است.»

 حجت الاسلام دکتر سید مصطفی حسینی نیشابوری در ادامه این نشست در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا می توان اینطور استنباط کرد که مذاکرات 1+5 به معنای تقابل با اندیشه استکبارستیزی امام خمینی(ره) است، نیز تاکید کرد: «دیدگاه مقام معظم رهبری در این زمان، هیچ گونه مغایرت و تضادی با اندیشه های امام خمینی در زمینه استکبارستیزی ندارد؛ چراکه آبشخور این نظریه به مبانی دینی ما برمی گردد. اصل نظریه و اندیشه هم «نه» به استکبار است اما در این میان همچون تمام موارد موجود در تاریخ و زندگی امامان و پیامبران، یک انعطاف پذیری نیز وجود دارد که به معنای از بین رفتن مبانی دینی نیست.»

او ادامه داد: «تفاوت فقه شیعه با فقه تکفیری در این است که فقه ما به روز بوده و متحجر نیستیم و همین اسلحه بَرنده و بُرنده ماست که نمی گذارد به بن بست برسیم و در هر زمانی تصمیم های عالمانه و متناسب با اقتضای زمان می گیریم که این به هیچ وجه به معنای نفی استکبارستیزی نیست.»

به گفته این استاد دانشگاه، مکتب استکبارستیزی امام دارای اصول روشنی است و در عین حال که استکبارستیز هستیم اجازه هم نمی دهیم که استکبار ما را بنده خود کند. جبهه استکبار مکان خاصی ندارد و مربوط به شخص خاصی هم نیست که بتوانیم با یک فرد خاص یا در مکانی خاص در برابر آن بایستیم. بنابراین باید بسیار هوشمندانه این اندیشه امام خمینی (ره) را حفظ کنیم.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :